نکات لازم برای اولین شیردهی

برای اولین شیردهی به نوزاد به کدام نکات باید توجه کرد؟

ابتدایی ترین تغذیه نوزاد از شیر است. اولین شیردهی برای هر مادری، تجربه خاص و شیرینی است. فرآیند تولید شیر مادر در بدن زنان باردار و زنانی که تازه زایمان کرده اند به صورت طبیعی رخ می‌دهد. اولین شیری که از بدن مادر خارج می‌شود، کمی زرد رنگ است و غلیظ است. این شیر حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، عوامل ایمنی و آنتی بادی است. به همین دلیل شیر مادر به نوزاد کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را در برابر عفونت ها مقاوم کند و آن را تقویت کند. 

 

شیر مادر برای رشد و تغذیه نوزاد اهمیت بالایی دارد و می‌تواند نیاز های ایمنی و غذایی نوزاد را به طور کامل تامین کند. به همین دلیل توصیه شده است که نوزاد در ابتدای زندگی خود تنها با شیر مادر تغذیه شود. در صورتی که مادر توانایی شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد، پزشک نوعی از شیر خشک را توصیه می‌کند. برای شیردهی مناسب لازم است تا مادر به سلامت تغذیه خود در دوران بارداری توجه داشته باشد و پس از زایمان نیز با تغذیه منظم و تماس پوست به پوست با نوزاد خود، میزان تولید شیر در بدن خود را افزایش دهند. در صورتی که در شیردهی به نوزاد خود دچار مشکل شدید، لازم است تا با پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهد. 

 

نکات مهم اولین شیردهی

برای موفق و درست واقع شدن اولین شیردهی نوزادتان، به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم توجه داشته باشید:

 

تماس پوست به پوست: تماس و ارتباط پوست به پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان، به شیردهی و برقراری ارتباط اولیه مادر و نوزاد کمک می‌کند. همچنین این تماس بین پوست نوزاد و مادر، با ترشح هورمون اکسی توسین در مادر، ترشح شیر را باعث می‌شود. تماس پوست به پوست نوزاد با مادر یکی از بهترین راه ها برای بهبود شرایط جسمی و روحی روانی او می‌باشد. به همین دلیل اکیدا توصیه میکنیم که بلاگ " مراقبت پوست به پوست نوزاد " را حتما مطالعه فرمایید.

 

زمان مناسب: پس از زایمان هرچه سریعتر شیردهی را آغاز کنید، بهتر است. اگر در منزل خود هستید، نوزاد را نزدیک به خود نگه داشته و به علائمی که او از خود نشان می‌دهد توجه داشته باشید.

 

تمرین و استراحت: لازم است تا بین دفعات شیردهی، استراحت مناسب داشته باشید. این استراحت به کاهش خستگی و افزایش شیردهی شما کمک می‌کند. لازم به ذکر است که استراحت کافی به همراه تمرین های تنفس، به بهبود عملکرد شما در شیردهی کمک شایانی می‌کند. 

 

تغذیه مناسب در دوران شیردهی: برای بالا نگه داشتن کیفیت و کمیت شیر مادر، مصرف غذا های سالم و سرشار از مواد مغذی و آب کافی، توصیه می‌شود. همچنین در صورت تجویز و توصیه پزشک، مصرف مولتی ویتامین ها نیز مفید است. در این بخش به شما توصیه میکنیم برای آشنا شدن با بهترین غذایی جهت افزایش میزان شیر مادر، بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه کنید.

 

آرامش: از آنجایی که استرس تاثیر منفی بر شیردهی دارد، لازم است تا خود را در محیط آرام و کم استرس قرار دهید و با تمرینات آرامش بخش، موسیقی و ماساژ استرس خود را مدیریت کنید. 

 

راهنمایی متخصص: در صورتی که در شیردهی به نوزاد خود دچار هرگونه مشکلی شدید، لازم است تا با متخصص مشورت کنید تا نکات و راهنمایی های مفیدی به شما ارائه کند. 

 

صبر و امیدواری: از آنجایی که در اولین شیردهی معمولا شیر به زحمت تولید می‌شود، لازم است تا صبور و امیدوار به این کار ادامه دهید تا نتیجه مطلوب را مشاهده کنید. 

 

سن و نوع شیردهی به نوزاد

شیردهی به نوزادان به دو صورت شیر خشک و شیر مادر صورت می‌گیرد و برخی از نوزادان نیز از هر دو نوع شیر تغذیه می‌کنند. زمان شروع شیردهی در نوزادان متغیر بوده و عوامل متفاوتی از جمله وضعیت سلامت مادر و نوزاد، زایمان طبیعی یا سزارین مادر، شرایط فردی مادر، شرایط بیمارستانی، تاریخچه پزشکی و .... بستگی دارد. در ادامه مطلب به اطلاعاتی از سن شیردهی و نوع آن می‌پردازیم:

 

شیر مادر: پزشکان توصیه می‌کنند که تا سن 6 ماهگی کودک، منبع اصلی تغذیه او از شیر مادر باشد. شیر مادر با دارا بودن مواد غذایی و آنتی بادی های ضروری برای بدن نوزاد، به رشد و سلامت او کمک می‌کند. شیر مادر یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد و تکامل نوزاد است اما مصرف آن تا چه زمانی توصیه میشود؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد میکنیم که وبلاگ " زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد " را مطالعه فرمایید.

 

شیر خشک: در صورتی که به هر دلیلی مادر توانایی شیردهی ندارد، شیر مادر کم است یا شیر مادر در دسترس نیست، لازم است تا نوزاد از شیر خشک تغذیه کند. بر اساس توصیه پزشک متخصص اطفال، شیر خشک مناسب نوزاد خود را تهیه کنید. لازم به ذکر است که شیر خشک یا شیر مصنوعی، شامل مواد مغذی مورد نیاز نوزاد بوده و بر اساس فرمولاسیون خاصی تهیه می‌شود.

 

بالش شیردهی

از سری نکات حائز اهمیتی که در ارتباط با شیردهی به نوزاد حتما باید به آن توجه کنید، نحوه قرار گیری سر و ستون فقرات نوزاد در حین تغذیه است. همانطور که اطلاع دارید، استخوان بندی نوزادان در ماه های ابتدایی زندگی بسیار منعطف، نرم و آسیب پذیر است و تغذیه سالم و مستمر از شیر مادر به استحکام آن کمک خواهد کرد. به همین دلیل لازم است تا در حین تغذیه نوزاد با شیر به وضعیت قرار گیری بدن او توجه ویژه‌ای داشته باشید تا مبادا به دلیل به ستون فقرات و دیگر اعضای نوزاد، ناخواسته آسیبی وارد نشود. 

 

راهکار مراقبت از استخوان بندی نوزاد هنگام شیردهی چیست؟

بالش شیردهی محصولی است که میتواند با حفظ وضعیت استاندارد و شرایط مناسب سر و گردن نوزاد، او را در بهترین حالت فیزیکی ممکن قرار داده و علاوه بر حفظ سلامتی نوزاد، موجب افزایش آرامش وی هنگام تغذیه شده و این عمل را به کاری بسیار لذت بخش تبدیل کند. بالش های شیردهی الا محصولاتی چندمنظوره و بسیار کاربردی برای تمام مادرانی هستند که نوزاد شیرخوار داشته و به سلامتی فرزند خود اهمیت میدهند. بالش های شیردهی الا از پارچه های 100 درصد طبیعی و ارگانیک بدون هرگونه بافت مصنوعی و الیاف تولید شده اند که از بروز هرگونه عوارض پوستی و حساسیت ها نیز جلوگیری به عمل می‌آورند

 

مطلب های تصادفی